Ticaret Bakanlığı tarafından yayımlanan Türkiye 2022 e-ticaret verileri 10 online alışverişten 7'sinin mobilde yapıldığını gösterirken en çok satışın pazartesi günü gerçekleştirildiği görüldü. Yeni nesil e-ticaret altyapısı ikas'ın CEO’su Mustafa Namoğlu, 2023 e-ticaret trendlerini, istatistikleri ve e-ticaret düzenlemesinin etkilerini değerlendirdi.
Son yıllarda hem Türkiye'de, hem de dünyada büyük bir ivme yakalayan e-ticaret sekt
örüne ilişkin veri, beklenti ve trendler, her
ölçekten işletmenin ilgi odağı oldu. Ticaret Bakanlığı tarafından yayımlanan Türkiye 2022 e-ticaret verileri de ülkemizde sekt
örün durumuna ışık tuttu. Ocak-Haziran 2022 d
öneminde 10 online alışverişten 7'sinin mobilde yapıldığı g
örülürken, en çok satışın pazartesi günü yapılması dikkat çekti. Yeni nesil e-ticaret altyapısı sağ
layıcısı ikas’ın
CEO’su Mustafa Namoğlu, 2023 e-ticaret trendlerine, 2022 e-ticaret verilerine ve yeni yürürlüğe giren e-ticaret düzenlemesinin yansımalarına iliş
kin değerlendirmelerini paylaştı.
E-TİCARET YAPAN İŞLETME SAYISI YARIM MİLYONA YAKLAŞTI
Ticaret Bakanlığı’nın E-Ticaret Bilgi Platformu üzerinde paylaştığı 2022 ilk yarısı verileri, e-ticaret yapan toplam işletme sayısının 488.706 olduğunu g
österdi. Yalnızca kendi e-ticaret sitesini kullanan, pazaryerlerinde satış yapmayan Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi'ne (ETBİS) kayıtlı işletme sayısının ise 15 bini aştığını ortaya koydu.
Pazaryerlerinin daha çok müşteriye ulaşmak ve platformların sunduğu olanaklardan yararlanmak isteyen işletmeler için güçlü bir satış kanalı oluşturduğuna dikkat ç
eken Mustafa Namoğlu,
“Buna rağmen yüksek komisyon
ödemek istemeyen küçük ve orta
ölçekli işletmeler, yeni nesil e-ticaret altyapılarını kullanarak kolaylıkla kendi e-ticaret operasyonlarını kurabiliyor. Bu da aracıya, yani pazaryerlerine olan bağımlılığı azaltıyor. 1 Ocak 2023 itibarıyla yürürlüğe giren e-ticaret düzenlemesi de içerdiği pazaryerlerine y
önelik reklam, sekt
ör, indirim kampanyası kısıtlamalarıyla KOBİ’ler için bir teşvik oldu” diye konuştu.
TÜRKİYE E-TİCARETTE EN ÇOK BEYAZ EŞYA VE KÜÇÜK EV ALETLERİ SATIN ALIYOR
Bakanlık verilerine g
öre, e-ticaretten payı en çok beyaz eşya ve küçük ev aletlerinin aldığına dikkat çeken ikas
CEO’su Mustafa Namoğlu,
“Bazı sekt
örler
öne çıksa da e-ticaret bize her ürünün bir alıcısı olduğunu g
österdi. Örneğin 2023 trendleri arasında da
öne çıkan dropshipping, stoksuz satış y
öntemiyle Çin’de üretilen bir mutfak gereci, Avrupa’
da çok kolay alıcı bulabiliyor. Tüketiciler yüzlerce markadan binlerce ürün seçeneğine birkaç dokunuşla ulaşabilirken, satıcı
lar da portföylerini popüler ürünlerle çeşitlendirerek e-ticarette gidecekleri güzergâhı belirleyebiliyor. Bu gibi içg
örüleri elde etmede yeni nesil e-ticaret altyapıları tarafından sağlanan veri analizi araçlarını kullanmak
önem arz ediyor. Ayrıca 2023 e-ticaret trendleri arasında ürünler için oluşturulan ve TikTok gibi mecralarda yayımlanan kı
sa video içerikler de potansiyel müşteri ediniminde rol oynayan araçlar arasında
öne çıkıyor” diye konuştu.
“REKABETTE ÖNE GEÇMEK İÇİN KESİNTİSİZ BİR DENEYİM ŞART”
Fiziksel mağazaların kasasında alışverişten vazgeçmenin pek tercih edilmediğini ve e-ticaretin bu y
önüyle de ayrıştığını s
öyleyen Mustafa Namoğlu,
“E-ticarette kullanıcıların alışverişten vazgeçmesi için 2 saniyelik bir gecikme dahi yeterli olabiliyor. Bu da rekabetin giderek arttığı bir sekt
örde rakiplerin
önüne geçebilmek için kusursuz ve kesintisiz bir deneyim sunmayı başarının anahtarı
na dönüştürüyor” dedi.
E-ticaret,
ödeme altyapıları, lojistik süreçleri, depo operasyonları
ve müşteri desteği gibi pek çok aşamayı içeriyor. Bu noktada mobil kullanılabilirlikten yapay zeka (AI) ve artırılmış gerçeklik (AR) gibi teknolojilerle zenginleştirilen alışveriş deneyimlerine,
ödeme güvenilirliğ
inden platform hızına kadar pek çok fakt
örün devreye girdiğini hatırlatan ikas
CEO’su Mustafa Namoğlu, değerlendirmelerini şu ifadelerle sonlandırdı:
“Yeni nesil e-ticaret altyapısı sunan ve kısa zamanda başarılı şirketlerin tercihine d
önüşen ikas olarak geliştirdiğimiz entegrasyon altyapılarıyla müşterilerimizin e-ticaret ve e-ihracat için ihtiyaç duyduğu tüm araçları tek platformdan, sürpriz ücretler olmadan, sınırsız ürün ekleme ve sınırsız trafik hakkıyla sunuyoruz.”