Elektrikli otomobillerin giderek yaygınlaşmasıyla birlikte, ikinci el piyasası da şekillenmeye başladı. Birçok araç sahibi, ikinci el araç alırken daha önce dikkat ettiği hasar kaydı, kilometre gibi konulara baksa da elektrikli araçlarda batarya sağlığı da oldukça kritik bir konu olarak öne çıkıyor. Uzmanlar ise ikinci el araç alacakların mutlaka batarya sağlığına dikkat etmesi gerektiğini, bu durumun araç performansını doğrudan etkilediğini vurguluyor.
Dünya genelinde elektrikli araç kullanımı yaygınlaşıyor.
Statista'nın yayımladığı verilere ise elektrikli araç pazarının yıl sonunda 623 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşacağına işaret ediyor. Türkiye’de ise
TÜİK verilerine g
öre, Ocak-Aralık 2023 d
öneminde trafiğe kaydı yapılan 945 bin 768 adet otomobilin %6,9'u elektrikli. Aynı oran bir
önceki yıl yalnızca %1,5 idi.
Elektrikli otomobillerde sıfır araç satışı arttıkça, aynı zamanda ikinci el piyasası da oluşuyor. Birçok kişi, geçmişte yaptığı araç alım satımından edindiği tecrübeyle otomobillerin çeşitli
özelliklerine dikkat etse de bu hususlar elektrikli otomobillerde farklılık g
österiyor. Elektrikli araç alırken g
öz
önünde bulundurulması gereken kriterlerin başında batarya sağlığı geliyor.
“YANLIŞ ALIM KARARLARI MADDİ KAYIPLARA SEBEP OLABİLİR”
Batarya sağlığının araç performansı ve maddi değerini doğrudan etkilediğini belirten
Experix Kurumsal Oto Ekspertiz Genel Müdürü Emre Öztürk, konuya ilişkin ş
u değerlendirmede bulundu:
“İkinci el elektrikli araç alımında, aracın batarya durumu ve SOH (State of Health - Sağlık Durumu) değeri, alım kararının en kritik unsurları olarak karşımı
za çıkıyor. Biz de batarya sağlığının, aracın genel performansı ve kullanım
ömrü üzerindeki doğrudan etkisini müşterilerimize anlatarak onları bu konuda bilgilendirmeyi ve doğru y
önlendirmeyi amaçlıyoruz. Aksi halde yanlış alım kararları maddi kayıplara sebep olabilir.”
“BATARYA KAPASİTESİ ZAMANLA DÜŞEBİLİYOR”
Emre Öztürk, ikinci el elektrikli otomobil alacaklara şu tavsiyelerde bulundu:
“Elektrikli araçların bataryaları, kapasitelerinin bir kısmını zamanla kaybediyor. Bu da aracın genel performansını doğrudan olumsuz olarak etkiliyor. Bugün ikinci el elektrikli otomobil almaya karar veren bir vatandaşımızın mutlaka SOH değerinin yüksek olmasına dikkat etmesi gerekiyor. Bu durum bataryanın sağlıklı olduğunu ve aracın beklenen performansı sunabileceğini g
österiyor. Bizim amacımız da bu konudaki farkı
ndalığı artırarak, tüm bayilerimizde gerçekleştirdiğimiz testlerle alıcıların mağdur olmalarının
önüne geçmek. Araçların durumunu detaylı olarak analiz ediyor ve raporluyoruz.”
PİL KAPASİTESİ ŞARJ SÜRESİNİ DE ETKİLİYOR
Elektrikli araçlar için
önemli bir diğer hususun şarj süresi olduğunun altını çizen Experix Kurumsal Oto Ekspertiz Genel Müdürü Emre Öztürk,
“Elektrikli araçlarda lityum pil teknolojisi kullanıldığı için pil kapasitelerinde düşüş g
örülebiliyor. Bu da aracın şarj olma süresinde değişkenliklere yol açıyor” diyerek s
özlerini şöyle sonlandırdı:
“Bayilerimizle birlikte her yıl binlerce kişiye araç alı
m-satımı sırasında hizmet sunuyoruz. Süreç boyunca edindiğimiz birikimden yola çıkarak rahatlıkla ifade etmek isterim ki elektrikli otomobiller hâlâ birçok kiş
i için tabu niteliği taşıyor. Şarj süresi, maksimum menzil, batarya
ömrü gibi konular sebebiyle insanlar elektrikli araçlara çekimser yaklaşabiliyor. Bu ise bilgi eksikliğinden kaynaklanıyor. Experix olarak sunduğumuz detaylı analiz raporlarıyla, elektrikli araç almayı düşünen vatandaşlarımızın aklındaki tüm şüpheleri gideriyor, onları
n doğru karar vermesinin
önünü açıyoruz.”