Türkiye'de yaşanan yüksek enflasyon nedeniyle fiyatlar katlanarak artmaya devam ederken, restoran satışları ile ilgili yapılan bir araştırma turistlere yönelik satışlarda da düşüş yaşandığını ortaya koydu.
Birleşmiş Markalar Derneği'nin anketine göre, restoran satışları 2024'te adet bazında geriledi. Anketteki veriler, yabancılara yönelik satışların da azaldığını gözler önüne serdi.
dernek üyeleri arasında gerçekleştirilen aralık ve 2024 yılı anketinin sonuçlarını açıkladı.
YABANCIYA SATIŞTAKİ DÜŞÜŞ DAHA SERT
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, "Yemekte her üç markadan ikisinin adet satışında düşüş dikkati çekiyor" diyerek, 2024 ile ilgili dikkat çekici bir diğer konunun da turiste satışlardaki daralmanın devam etmesi olduğunu söyledi.
"İstanbul'da geçen yıl üye markalarımızın yüzde 75’inin, yani her dört markamızdan üçünün yabancıya adet satışı geriledi" bilgisini paylaşan Öncel, üç yıl önce kartlı harcamalarda yüzde 10'un üzerine çıkan yabancı payının, 2024'te yüzde 5'in altında kaldığını kaydetti.
CİRODAKİ ARTIŞ ENFLASYONUN ALTINDA KALDI
Öncel, geçen yıl BMD üyesi markaların yüzde 66'sının adet satışlarının arttığını, yüzde 34'ünün ise daraldığını bildirdi.
Öncel, temmuz-ekim döneminde adet satışlarının ortalama yüzde 30-40 düşerken, cirolardaki artışın enflasyonun altında kaldığını belirterek, "Adet satışlarında ibre, indirimli satışlar sayesinde kasımda yeniden yukarı döndü. Yılbaşı alışverişin etkisiyle aralıkta da ortalama adet satışlarındaki artış devam etti. Adet satışlarında artış olmakla birlikte indirimli satışların yükselen maliyetler nedeniyle kârsızlık şeklinde yansıdığının altını çizmem gerekiyor. 2023 ile kıyasladığımızda 2024'te BMD üyesi markaların yüzde 66'sının adet satışları artarken yüzde 34'ünün, bir başka ifade ile her üç markadan birinin adet satışı daraldı. Kategorilere baktığımızda hazır giyim, ayakkabı ve kozmetikte genele benzer bir sonuç karşımıza çıkıyor." değerlendirmesinde bulundu.
YABANCIYA SATIŞLAR DAHA FAZLA DÜŞEBİLİR
Online satışlarda genel olarak artış eğiliminin devam ettiğini vurgulayan Öncel, "Üye markalarımızın yüzde 78'i geçen yıl e-ticaret yoluyla adet satışlarında artış olduğunu bildirdi" dedi.
Öncel, 2025'te de genel olarak 2024'e benzer bir tablo öngördüklerini belirterek, Türk lirası bazında maliyetler artarken döviz kurunda yatay seyrin devam etmesi halinde yabancıya satışların daha da daralabileceğini sözlerine ekledi.